Pengikut

Rabu, 5 Januari 2011

Undang-Undang Islam Terhadap Pelaku Homoseksual

        
Firman Allah Taala: "Maka apabila datang (masa perlaksanaan) perintah Kami, Kami jadikan negeri kaum Lut itu diterbalikkan (tertimbus segala yang ada di muka buminya) dan kami menghujaninya dengan batu-batu dari tanah yang dibakar, menimpanya bertalu-talu. Batu-batu itu ditandakan di sisi Tuhanmu (untuk membinasakan mereka), dan Ia pula tidaklah jauh dari orang-orang yang zalim itu." (Surah Hud: 82- 83).

Homoseksual samada gay atau lesbian adalah perbuatan yang dinamakan zina. Zina adalah perbuatan haram yang amat dimurkai Allah jika dilakukan dalam kalangan hamba-Nya. Sudah tentulah pengharaman zina oleh Allah adalah disebabkan kesan buruk yang berlaku kepada manusia. Selain itu juga zina seperti gay dan lesbian memusnahkan hidup bermasyarakat yang telah digariskan oleh agama.

Namun begitu, manusia yang hidup dalam keadaan serba canggih dan moden ini menjadikan akal adalah segala-galanya. Akal telah digunakan sebagai penentu kepada kepuasan diri dan kebahagiaan semata-mata dengan mengenepikan panduan agama. Bagi mereka, akal sahajalah yang betul. Semakin tinggi tahap pendidikan, semakin bernaslah pendapat dan pandangannya berbanding orang lain. Maka tidak hairanlah jika wujud undang-undang yang membenarkan perkahwinan sejenis. Akal menjadi raja dalam hidup.


Hukuman Islam

Dalam undang-undang Islam, perbuatan zina ini boleh dihukum dengan hukuman hudud atau takzir. Hukuman hudud merupakan perkara yang telah termaktub didalam al-Quran. Manakala takzir adalah perkara yang tidak terdapat hukumnya didalam al-Quran secara khusus tetapi keputusannya berdasarkan pemerintah sesebuah negara Islam. Liwat adalah memasukkan zakar ke dalam dubur seseorang samada lelaki atau wanita.

Menurut mazhab Syafie, perbuatan ini dinamakan sebagai zina. Sekiranya cukup segala bukti dan si pelaku itu sudah berkahwin, individu tersebut dijatuhkan hukuman rejam sampai mati. Sekiranya si pelaku itu belum berkahwin lagi, pelaku itu disebat dengan seratus kali sebatan dan dibuang daerah selama setahun. Selain itu juga, terdapat hadis lain yang menyatakan hukuman yang berbeza. Dari Ibn Abbas r.a berkata telah bersabda Rasulullah SAW: "Sesiapa sahaja yang kamu temui sedang melakukan perbuatan kaum Lut (homoseksual), bunuhlah peliwat dan orang yang diliwat." (Hadis riwayat Ahmad).

Hukum terhadap lesbian pula berbeza dengan gay yang dikaitkan dengan liwat. Lesbian atau dalam bahasa Arab dipanggil musahaqah. Hukuman yang dikenakan ke atas mereka ini dinamakan takzir. Hukuman takzir ini terpulang kepada pemerintah sesebuah negara untuk menentukan jenis hukuman yang akan diberikan. Hukuman takzir ini samada penjara, sebatan (jumlah sebatan tidak melebihi jumlah sebatan hudud), buang daerah dan lain-lain lagi.


Berhati-hati

Perlu kita sedari perkara ini harus dibanteras dari terus berleluasa kerana ini merupakan ancaman kepada kita dan keluarga kita termasuklah terhadap masyarakat Islam umumnya. Tidak mustahil bagi Allah untuk menurunkan azab seperti yang ditimpakan keatas kaum Nabi Lut jika seks sejenis ini dibiarkan berleluasa. Semuanya bermula dari pengaulan bebas yang diamalkan disamping hedonisme terus dipuja membabi buta.

Homoseksual itu adalah musuh fitrah. Fitrah adalah perkara yang telah ditentukan Allah terhadapnya. Jika kita memusuhi fitrah, secara tidak langsung kita memusuhi Pencipta fitrah yang suci. Untuk menjadi insan yang benar-benar bertakwa, agama mestilah menjadi keutamaan dalam hidup. Dimana sahaja kita berada, atau dengan siapa kita berkawan, jika agama adalah pegangan, InsyaAllah kita akan terselamat. Bahkan bukan itu sahaja, orang sekeliling kita akan tertarik untuk mengikuti ajaran Islam.

2 ulasan:

  1. insyaAllah dik...^^..mintak jauh dari semua benda camni kan...Amin..

    BalasPadam
  2. kalo semua ni trus berlaku, akan jd bencana seperti umat terdahulu..

    BalasPadam