Pengikut

Jumaat, 18 April 2014

Sindrom Pernafasan Asia Barat-Virus Korona (MERS-CoV)

Salam, ramai orang tak tahu sal wabak ini, dan ramai tak amik tahu.. wabak ni menyebakan seorang orang kampung aku yang aku kenali meninggal dunia. arwah telah pergi menunaikan umrah baru2 ini, dan lepas balik dari umrah tu terus sakit dan meninggal, arwah pergi bersama isteri dan beberapa anak mereka. Isteri dan anak2 arwah telah dikuarantin dan termasuklah orang kampung yang melawat arwah dirumah.. termasuk lah ibu aku..
 menambahkan risau aku ayah aku baru saje pergi umrah 17/4 semalam dan tambah risau lagi ibu kena demam.. mudahan2 xda pape la kat kampung dan famili.. 


  2014/04/18 - 04:27:37 AM
SUSULAN JEMAAH UMRAH MAUT AKIBAT VIRUS MERS-CoV

Batu Pahat: Seramai 64 penduduk Kampung Bintang Laut, dekat sini, dikuarantin di rumah masing-masing sejak kelmarin kerana mempunyai tanda awal Sindrom Pernafasan Asia Barat-Virus Korona (MERS-CoV) susulan kematian seorang penduduk akibat penyakit itu.

Seramai 1,000 lagi penduduk termasuk saudara mara lelaki yang meninggal itu diminta menjalani pemeriksaan di klinik dan hospital berhampiran.

 Jabatan Kesihatan Johor juga sedang mengenal pasti 12 daripada 18 jemaah yang mengerjakan umrah bersama mangsa bagi pemantauan.

Enam lagi iaitu empat dari Johor Bahru dan dua dari Kluang, sudah menjalani pemeriksaan.

100 penduduk diperiksa

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Ayub Rahmat, berkata dua daripada empat jemaah dari Johor Bahru itu dikesan mengalami tanda awal MERS-CoV dan kini dalam pemerhatian manakala empat lagi disahkan sihat.

Beliau berkata, mereka yang dikuarantin adalah sebahagian daripada 100 penduduk kampung yang menjalani pemeriksaan bagi mengesan jangkitan MERS-CoV.
“Ini kes pertama di negara ini dan kita mengambil tindakan serius dengan membuka Pusat Pemeriksaan Khas Jangkitan MERS-CoV sejak Isnin lalu bagi mengekang penyakit ini daripada merebak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan