Pengikut

Ahad, 8 Mei 2011

Aurat wanita..



Terdetik aku untuk menulis mengenai wanita, aurat wanita, aku ini bukan lah bijak dalam hal2 agama ini tapi aku tahu mengenai perihalnya, aku bukan ya baek tok bercerita tentang perihal ini, tapi aku perpegang pada surah Al-Asr yg berbunyi :

"Demi masa! Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran."

Kita sebagai umat islam perlu berpesan-pesan dengan kebenaran dengan kesabaran.. Ya menegur dan berpesan2 dengan orang sekeliling kita... Kekadang aku sedih melihat bangsaku sendiri yg beragama islam sering kali mendedahkan aurat, bukan ya aku merendahkan bangsaku sendiri.. tapi ini lah apa yang aku rase.. Setiap kali pergi ke bandar shopping compleks akan kerap melihat2 wanita yg dedahkan aurat.. Apa itu aurat wanita? :

Aurat diambil dari perkataan Arab 'Aurah' yang bererti keaiban. Manakala dalam istilah feqah pula aurat diertikan sebagai bahagian tubuh badan seseorang yang wajib ditutup atau dilindungi dari pandangan.

Kalo nak cter sal aurat ni memang banyak, aku just nak sentuh sikit sahaja sal bnda ni.. Aku lihat memang wanita2 memang tidak pham n terasa dengan pe yg dorang buat dan ada yang bersangka menutup aurat itu hanya bertudung sahaja, walhal tidak..contohnya  memakai tudung untuk menutup rambur n kepala je, bertudung tapi pkai tshirt lengan pendek, bertudung tapi pkaiannya sendat, ada yg bertudung tapi pkaiannya nipis nampak tubuh badan.. Apa semua itu? Adakah mereka tidak tahu menampakkan tubuh badan dan aurat ni akan menyebakan kaum2 Adam melihatnya? Mereka tidak tahu kaum2 Adam ini bernafsu? Ramai lelaki akan goyah imannya melihat aurat perempaun ini.. Wanita kena tahu semua itu.. Aku pernah terbaca komen2 di facebook tentang gambar wanita yg tidak menutup aurat, dan ada komen2 dari kawan2 n bdk laki yg camni.. sweetnya, cantik, cute, nice.. seksinya... dan si pemilik gambr tu dengan bangganya membalas terima kasih, .. Aku rase butanya mereka, buta dimata n buta dhati..

 Mengapa semua ini terus berlaku?Belajar dah tinggi, Universiti tapi rendahnya ilmu tentang agama. Jika setinggi mana ilmu dunia kita ada, tapi tidak pada akhlaknya, tidk berguna...Memang aku nampak ada kesilapan tetang pendidikan negara yang lebih utamakan ilmu dunia tapi tidak pada agama islam.

Tapi bukan hendak salahkan sape2, tapi perlu salahkan diri sendiri..Mengapa perlu salahkan diri sendiri? Kalo kita wanita sendiri, perlulah mendalami ilmu agama, xperlulah skolah pondok tapi cukup kita amalkan perkara2 wajib dalam islam.. Kalaulah solat kita tidak lakukan, kalo kita xmampu nak jalankan tanggungjawab pd Allah, walhal kita mampu tok jaga diri kita sendiri? Jika kita ini dari wanita yg bersahabat, perlulah kita menegur sahabat n kawan2 kita itu, tidak salah kita menegur mereka walaupun teguran itu kan disambut dengan makian dan cacian, tapi ingat lah janji ganjaran Allah kepada mereka yang mahu memberitahu kebenaran... 

Jika kita ini seseorang lelaki, yang sudah berpangkat bapa, jagalah, didiklah anak2 perempuan kita sebaek mungkin, janganlah asyik alpa mencari harta utk diri dan anak2, ilmu agama itulebih diperlukan..Jika kita sesorang lelaki yg sudah berpasangan,kita jagalah pasangan kita sebaeknya, sebab wanita ini akan mengikut kekasih hatinya, demi cinta dia sanggup lakukan apa sahaja demi laki itu, jagalah perempuan itu sebaeknya, hormatlah dia sebagai bakal ibu kepada anak2mu nanti..Dan jika lelaki, seorang abg, jaga n didiklah adik2 mu itu dengan agama..Tanggungjawab lelaki ini sebenarnya besar terhadap kaum wanita ini, walhal ibu kita sendiri..


 'Wahai Nabi,surulah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yg beriman,supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya(semasa keluar dari rumah),cara yg demikian lebih sesuai utk mereka dikenal(perempuan yg baik)maka dengan itu mereka tdak akn dgnggu.Dan ingatlah Allah maha pengampun lg maha mengasihini'
(al-ahzab 33:59)


Aku sendiri mempunyai 4 orang adik perempuan, dan aku rasa tanggungjawab tok mendidik mereka, aku sendiri takut aku tidak mampu tok mendidik mereka.. Biarlah waktu sekarang ini, waktu mereka kecil dimarah, dirotan dimarah, jangan pula ketika sudah dewasa baru hendak buat semua itu.. Aku sering kali berpesan kepada adik2 aku, "setinggi mana kita berilmu, ijazah k doktor k, dan dipandang tinggi oleh manusia, tapi kalo ilmu agama kita xda, akhlak kita xda, tetap akan dipandang rendah oleh Allah.. Tapi kalo kedua2 seimbang, Allah akan memandang tinggi dan menaikn darjat kita disisinya..

 Mudahan2 rakan2 n sahabat yang terbaca entry ini akan mengambil input yang aq kongsikan yang tidak seberapa ini.. Insayallah ALLAH memberkati kehidupan kita dan mengampunkan dosa2 kita..

Jika kesempatan tontonlah video dibawah ini.. ;)

video


Tiada ulasan:

Catat Ulasan